americaN

2018-04 americaN FREMO meeting Rastede

americaN module layout - Rastede 2018

 

saw 1

 

Yes: this is N Scale! Hoquiam Mill.

 

The FREMO annual meeting 2018 was at Rastede (Germany), 2018-04-28 to 2018-05-01.

 

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And americaN had, besides other special interest groups of H0 (two different time scales), H0e and H0m, TT, O, Oe, Ie, a terriffic layout:

 

Ras 1

 

americaN layout in Rastede.  Click here for pdf

It was the first time for me to operate with Time Table and Train Order (= TT&TO). And I can tell you: a new and exciting experience after having worked with Track Warrant Control (= TWC).

Why did americaN choose TT&TO? Because in 1956, there was no TWC, because radio control was technically not available at every place.

My facit after this meeting: to use TT&TO, I had to learn some basics, and after that, this is fun for the dispacher and the crew. And it is the way how the prototype operated.

 

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content will be added

FREMO meeting 2016 Riesa - with americaN

 

americaN module layout - Riesa 2016

at FREMO Jubiläumstreffen 35 Jahre FREMO Riesa

35 years of FREMO. A time to celebrate, in the huge Sachsearena with 6980 m2.

 

08 Halle

Air view

 

10 Pano kl

Panorama. BIG panorama Riesa FREMO 2016

 

11 Layout ges kl 

Layout, whole set up.

 

12 Layout aN kl

 

americaN layout. Layout americaN Riesa 2016 americaN layout Riesa 2016 FREMO

 

With participation of the groups

  • TT (TT / 1:120)
  • H0-RE (H0 / 1:87)
  • H0-USA (H0 / 1:87)
  • americaN (N / 1:160)
  • H0e (H0 / 1:87)
  • I (I / 1:32)
  • H0fine (H0 / 1:87)
  • 0 (0 / 1:45)
  • H0n3-USA (H0 / 1:87)
  • N-RE (N / 1:160)
  • 00 / 4mm (00 / 1:76)
  • FREMO87 (H0 / 1:87)
  • H0m (H0 / 1:87)
  • 0m (0 / 1:45)

Here are some impressions, americaN:

 

50 Oka 01

at Ocala

 

50 Oka 3

 

 

50 Oka 1

 

 

50 Oka mh

 

other side of Ocala

 

60 Auftrag

 

to engineer and conductor of train #302: my job description

 

50 Anfa

 

 

50 Oli

 

 

50 Simo

 

 

50 Cla

 

 

50 Rob

 

 

40 Savis Curve

 

45 Fotograf

 

 

46 Foto 2

 

 

54 Jan

 

Jan, in Riesa with at H0m

 

55 Fred

 

Fred, at H0m

Emeryville - Building of an americaN module

Emeryville - construction

 americaN_200

 

 

Emeryville:
construction of an americaN module

The first time Emeryville was set up at a FREMO americaN meeting was Lauffen 2015. ckick here to get impressions of that meeting.

 

Status: americaN meeting Lauffen 2015, June

Some photos of Emeryville at the Lauffen 2015 meeting:

Emeryville, americaN

For the first time at an americaN meeting: Alexander operating his new module, Emeryville

 

 

70 Eme Wil Oli 2

 

Oliver and Wilfried, at Emeryville

 

Eme 04

Schematical plan, and car movement

 

Eme 01

 

 

Eme 02

 

Eme 03 

 


 

Track Plan

 

Emeryville Yard Track Plan

 

for more details, open the pdf

 


Status 2013-12-17

Text and photos by Alexander Lösch

Die Module haben ich mit meinem Modellbahnkollegen Bernd Stiller übernommen, gebaut hat sie bis zum unten gezeigten Stand ein Modellbahner aus dem US Modellbahnforum, wir werden sie jetzt gemeinsam weiterbauen.

Es sind insgesamt 6 Module mit einer Größe von je 70x100cm, Der Erbauer hatte die Module regional Richtung Ostküste der USA ausgerichtet, sie passen aber auch Richtung Detroit, Chicago.

Die Module sind mittlerweile betriebsfähig, alle Weichen sind mit Weichenantriebe (Stellstange System Outbus) ausgestattet.  Es werden noch Adapter für americaN 2-gleisig benötigt, da Emeryville nach fremoderN Norm gebaut wurde. Die 1-gleisge Branch entspricht mittlerweile der americaN Norm.

Von meiner Seite aus geht es bei den  Bahngesellschaften Richtung Conrail, Chessie und NW, Zeitraum 78+-, Bernd etwas  moderner mit CSX.

Im Industriegebiet werden verschiedene Betriebe angesiedelt:

  • FULLERTON CHEMICALS
  • STROUP venting duct plant - Hersteller von Lüftungskanälen aus Blech...
  • PRINCE Spagetti - Nudelfabrik
  • ACME Paint - Farbengrosshändler
  • Loewenstein Beaverages -  Getränke Großhändler
  • L&L Autoparts - Zulieferer der Autoindustrie, Sitze, Lenkräder, Türverkleidungen...
  • Teamtrack

und was sonst noch Platz findet wird sich noch zeigen, somit ist ein vielfältiger Wageneinsatz möglich.

Auf Modul 2 und 3 wird noch eine Siding und zwei Abstellgleiseentstehen um Wagen abzustellen und auch umsetzen zu können.

Bei Modul 4 führt ein Gleis zur Vorderkante der Module hier ist eine Erweiterung des Industriegebietes möglich, vielleicht ein Hafen...das wird sich noch zeigen...aber erstmal die vorhandenen Module fertig bekommen.

 

AL EM 1 02

 

 

AL EM 1 03

 

 

AL EM 1 04

 

 

AL EM 1 05

 

 

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Status 2014-02-05

Es wurden weitere Weichenantriebe eingebaut und angeschlossen.

An den Seitenwänden wurden einige Löcher verschlossen die nicht mehr gebraucht werden.

Dann wurden die Kästen gespachtelt und geschliffen.

Demnächst werden die Kästen in RAL1001 lackiert. Es waren noch einige Landschaftslöcher auf den Modulen, diese wurden geschlossen.

Die Gleise wurden mit dem Airbrush lackiert, demnächst geht es ans Schottern...

 

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Status 2014-02-05

Am Freitag den 7. Februar waren Bernd und Markus zum Basteln da.

Weitere Weichenantriebe wurden eingebaut, ein Teil muss noch  angeschlossen werden.

Die Modulkästen sind jetzt RAL 1001 nach Fremo americaN Norm lackiert. Etwas Testbetrieb wurde  durchgeführt und mal ein langer Zug aufgestellt.

Emeryville passt gerade so in die Werkstatt, die Ausleuchtung und meine Kamera sind nicht optimal um bessere Bilder machen zu können. Sorry...

 

AL EM 3 01

 

 

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Status 2014-10-12

Es ging mal wieder weiter, Antriebe wurden eingebaut und verkabelt, und der 1-gleisige Modulübergang wurde für FREMO americaN angepasst, für den 2-gleisigen Übergang werde ich Übergangsmodule bauen.

 

AL EM 4 01

 

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Status 2014-10-26

Emeryville ist technisch betriebsbereit alle Weichenantriebe sind eingebaut und funktionieren.

Der kleine Tower auf Emeryville JCT wurde aufgestellt.

Das Segment war schon eingeschottert und wurde grundbegrünt, hier fehlen noch Sträucher und Bäume, dann wurde angefangen das angrenzente Segment zu schottern. Meine Kamera und das Licht im Keller zum fotografieren ist ein graus, deshalb die recht schlechten Bilder. (Kommentar von Michael: ich meine, diese Bilder sind viel besser als keine!)

 

AL EM 4 04

 

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Status 2014-11-22

Bei Emeryville ging es auf Modul 6 weiter, es wurden die Gehsteige fertig gestaltet und die Landschaft  begrünt.

 

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Status 2014-12-17

Bei Emeryville haben wir die Gehsteige weiter gestaltet.

Angefangen habe ich auch mit 5 Weichen die im Selbstbau entstehen, diese benötige ich für eine Siding und Anschlußgleise  im Indstriegebiet, es sind zwar in kürze die Atlas #7 Weichen lieferbar, aber ein Selbstbau spart auch Kosten :-)

 

AL EM 6 03

 

AL EM 6 04

 

 

AL EM 6 01

 

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Status 2014-12-21

Die Weichen sind fertig für den Einbau.

 

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Status 2015-01-01

Die Weichen und Gleise sind eingebaut und haben eine Lackierung mit dem Airbrush erhalten.

Somit hat das Industriegebiet eine Siding einen neuen Industrieanschließer und einen Teamtrack und zwei Abstellgleise (waren schon vorhanden).

 

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Die Module stehen reisebereit für das erste Fremotreffen.

 

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Status 2015-05-20

Es wurden zwei Adaptermodule auf Fremo americaN 2-gleisig gebaut, da der Gleisabstand bei Emeryville nicht der Fremo Norm entspricht.

Für die Wagenkarten und Frachtzettel wurden entsprechende Wagenkartenhalter gebaut und noch eine Ablage für Handregeler und zum  sortieren der Karten, denn Anfang Juni 2015 ist das Fremo Treffen in Laufen.

 

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AL EM 8 05

 

AL EM 8 06

 


 

Status 2015-06-01

Am Freitag sind 70 Bäume von der Modellbaummanufaktur gekommen, die wurden dann gleich mal gepflanzt.

 

AL EM 9 01

 

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The text and photos by Alexander Lösch are (c) by Alexander Lösch. Published at rm-dp.de by permission.

WebSite of Alexander Lösch: here.

americaN - Lauffen 2016

 

americaN module layout - Lauffen 2016

The 2016 FREMO americaN Lauffen layout was a huge one, too. The meeting was Mai 05th to 08th, 2015, participants came from Germany, Netherlands, Sweden and South Tirol (Italy).

Stehan an Oliver did a fine job as layout and traffic workload planner. And the result was a good one, thank you.

It was a super meeting, feedback from all participants was excellent.

 

Layout Lauffen americaN 2016 FREMO

 

Larger version, as pdf

 

Oliver proudly presents where to go:

 

Lauffen 2016 americaN - Layout Overview - FREMO

 

65 Startbespr

 

Start of operations: presentation of layout and jobs of this railroad model, the americaN Lauffen 2016

 

And if you were entering the balcony, you could see the panorama:

 

04 Pano

 

click here for Big panorama, Lauffen 2016 americaN FREMO

 

Dispatcher:

this job is the same as in reality. What the dispatcher does? He keeps the railroad moving. In a safe way!

Dispatcher, americaN Lauffen 2016 FREMO

 

Dispatcher Michael.

Note: Dispatcher cannot see anything of the operating session: this is like the prototype!

 

Well:

70 P Cla Disp

 

well, just normally, he does not. But what happens if thee are some jobs to deliver?

 

Haslingen Steel Mill

 

50 Has 1

 

Haslingen Yard Switcher

 

70 Has Jan Hag

 

70 Has Mar Jan Lea

 

70 Has MiH

 

70 Has 3

 

Hazeltine

70 P And Hag

 

 

 

2nd Street Branch

70 Jock And Oli

 

Ocala

70 Oca Nao Elm

 

70 Oca Elm

 

70 Oca Jue Mel

 

Staging: Rest of World

Railroad cars are moving across the country. Or layout is limited. Therefore, we nee the Rest of World, our staging yards.

 

70 P Rob

 

 

 Whitehall

 70 Whi viele

 

70 Whi Di Jue Pet

 

and the following photo is just the center of the photo above

 

70 Whi Di Jue Pet Det

 

70 Whi Die Pet

 

70 Whi Jue Pet

 

Chatteris + Four Oaks


More photos of Chatteris and Four Oaks are at:

 

70 Cha Oli

 

70 Cha Per 2

 

70 Cha Cla

 

70 Cha Cla 2

 

Emeryville

 

70 Eme Sim Dir

 

70 Eme Oli

 

Florida Branch (Lenox Ave. + Escondido Row)

 

70 Flo Elm 2

 

70 Flo Elm

 

70 Flo Mi Ste

 


Helikopter flight over Layout:

 

Main Line from Centralia to Moonrise Yard

 

H 01 Cen

 

left side:

  • the staging yard at the end of the track is Centralia.
  • then: MoPac Bridge (= the green "S")

Whitehall is in the foreground

 

H 02 Whi

 

Whitehall

 

H 03 Whi

 

H 04 Whi

 

H 05 Whi

 

H 06 Whi

 

H 07 Whi

 

South King Junction behind Whitehall turntable:

  • to the left: Chatteris Branch
  • strait on: Main Line

 

I 01

 

I 02

 

I 03

 

To the left into Ocala Yard, the right track is the through track (and to the Ocala passenger station, at the crossing)

 

I 04

 

Ocala

 

I 05

 

I 06

 

Out of Ocala.

 

I 07

 

towards Emeryville

 

I 08

 

Emeryville. The track to the left leads to 2nd Street Branch

 

I 09

 

Emeryville

 

I 10

 

Tracks strait on: Main Line

Track on the right: is going down, towards Emeryville commercial district

 

I 11

 

entering the Gauntlet Bridge (Gauntlet = 2 parallel tracks without switch, built to minimize cost of the bridge. Have a look at Gauntlet in Wikipedia.)

 

I 12

 

the Gauntlet Bridge.

 

After the bridge, the tracks are diverting:

  • to the left: to Rocky Point Branch
  • strait on: Main Line

 

I 13

 

Main Line, out of tunnel, towards Two Trestles

 

I 14

 

Two Trestles

 

I 15

 

I 16

 

I 17

 

Hazeltine Lap Siding

 

I 18

 

I 19

 

towards Haslingen Steel Mill

 

I 20

 

I 21

 

First time at a meeting: the new mock up of the Steel Converter building

 

I 22

 

I 23

 

still Haslingen

 

I 24

 

Sabilasville Curve

 

I 25

 

I 26

 

I 27

 

 

I 28

 

still Sabilasville Curve. Moonrise Yard (= staging yard) in background.

 


 

Chatteris Branch Line

 

H 07 Whi

 

Whitehall Yard is the starting point of Chatteris Branch Line.

 

CB 001

 

South King Junction:

  • Main Line to the right,
  • Chatteris Branch Line to the left

 

CB 01

 

KT Feldspar

 

CB 02

 

CB 03

 

CB 04

 

Colorado Cement

 

CB 05

 

Footless Wood

 

CB 06

 

Sand Pit Junction

 

CB 07

 

Four Oaks, with Chatteris behind.

 

CB 08

 

Chatteris

 

CB 09

 

Chatteris, view from End of Branch

 


 

Emeryville Commercial Area

 

E 01

 

Emeryville Commercial Area, with connecting track to Emeryville Interchange in front

 

E 02

 

E 03

 

E 04

 

E 05

 


2nd Street Branch

 

E 10

 

At Emeryville Junction, the 2nd Street Branch has its connection to Rest of World

 

E 11

 

2nd Street

 

 

E 12b

 

2nd Street, view from other side

 

E 13

 

2nd Street Crossing (foreground) viewed from 90 degrees, , with Clausen Storage behind

 

E 14

 

Clausen Storage

 

E 15

 

Cars are crossing at Clausen Storage, then to the left: Calahan Paper and Jock'n Meldrum

 

E 16

 

Jock'n Meldrum, from other side

 

E 17

 

Overview: 2nd Street Branch

 


 

Rocky Point Branch

 

R 01

 

At Emeryville, the train has to take the left track to move on the left side over Gauntlet Bridge, and then into the left tunnel.

 

R 02

 

Out of tunnel and towards Boonford Interchange

 

 

R 03

 

Boonford Interchange

 

R 04

 

R 05

 

Rocky Point

 

R 06

 

Rocky Point, Interchange Track in front

 

R 07

 

Rocky Point passenger station

 

R 08

 

Cropperfield

 

R 09

 

Perish Hill

 

R 10

 

Sarah Creek, staging yard

 


 

Ocala Branch Line

 

O 01

 

At Ocala, the cars for Ocala Branch Line are classified, and maybe stored

 

O 02

 

O 03

 

Main Line in foreground, with Ocala passenger station

 

O 04

 

O 05

 

O 06

 

O 07

 


 

Florida Branch

 

F 01

 

At Whitehall, Florida Branch begins

 

F 02

 

F 03

 

Climate changes: a little bit warmer

 

F 04

 

and a look a little bit closer: tree, not rattle snake

 

F 05

 

Property for sale, someone interested?

 

F 06

 

Begin of Escondido Row

 

F 07

 

F 08

 

F 09

 

F 10

 

F 12

 

F 13

 

F 14

 

F 15

 

F 16

 

F 17

 

End of Lenox Ave

 


 

 

99 Crew

 

Happy people:
from left, behind modules: Peter, Bernd, Jürgen, Per-Olov, Dirk, Melinda, Elmar, Hagen, Alexander, Claus, Dieter, Stephan, Marc, Simone, Michael P., Wilfried, Naomi, Andreas, Michael H., Oliver and Jan.
in front of modules: Manuel, Jan, Imelda and Leander

Photo und (c) 2016: Bernd Schneider; published with permission

 


 

to be continued

 

Ocacla - at americaN meetings

 

 

Ocala - at americaN meetings

americaN_200

 

Lauffen 2015, americaN FREMO meeting

For the overview about Lauffen 2015 meeting, ckick here.

 

 These are my photos of Ocala at the Lauffen 2015 meeting:

 

70 Oca Jue Ale 2

 

Jürgen (Yard Master) and Alex operating at Ocala, Lauffen 2015

 

Oca

 

 

 

Oca 2